Witaj na stronie Elżbiety Stanisławskiej
Młode pokolenie wchodzące dopiero w dorosłość nie myśli jeszcze o zakupie własnego mieszkania albo go na nie nie stać. Osoby do 35 roku życia stanowią jedynie jedną czwartą osób, które w tym roku planują zakup nieruchomości. Najaktywniejsza jest grupa osób powyżej 55 roku życia.
Portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl wraz z agencją badawczą Inquiry bazując na danych YouGov przeprowadził analizę osób, które w 2025 roku planują zakup mieszkania lub domu. Badaniem została objęta grupa 600 osób.
Jedynie 6 proc. osób w wieku od 18 do 24 lat planuje zakup mieszkania w 2025 roku. W grupie do 34 lat jest już nieco lepiej, ale łącznie młodzi ludzie w wieku od 18 do 34 lat stanowią dokładnie jedną czwartą osób planujących zakup.
Wynajmowanie mieszkania zamiast jego zakupu na własność daje większą niezależność, łatwiej jest zmienić pracę i wyprowadzić się do innego miasta podążając drogą kariery zawodowej. W wielu przypadkach o odłożeniu decyzji zakupowych decydują finanse. Brak stabilnego źródła dochodów sprawia, że nabywca nie dysponuje odpowiednią zdolnością kredytową. Zaciągnięcie kredytu na odpowiednią kwotę utrudnia również brak wkładu własnego.
Większą aktywnością na rynku odznacza się grupa osób w wieku od 35 do 44 lat. Stanowią one 28 proc. osób planujących zakup mieszkania lub domu w tym roku. Aż 31 proc. tegorocznych nabywców stanowią osoby starsze niż 55 lat. W wielu przypadkach może to być zmiana nieruchomości po opuszczeniu domu rodzinnego przez dzieci lub zakupy na potrzeby potomstwa wchodzącego w dorosłość.
Warszawa, Kraków, Aglomeracja Śląska, Wrocław, Poznań i Trójmiasto to lokalizacje, w których możemy oczekiwać największej liczby transakcji. Zaledwie co piąty kupujący to mieszkaniec miasta do 100 tys. mieszkańców, a 14 proc. kupujących mieszka na wsi.
20 proc. ankietowanych przystąpi do zakupów w województwie mazowieckim, 12 proc. w Małopolsce, 10 proc. na Górnym Śląsku, 9 proc. w Wielkopolsce i po 8 proc. na Dolnym Śląsku i w województwie pomorskim.
Najmniej transakcji (2-2 proc.) jest planowanych w województwach wschodnich oraz w lubuskim.
Trudno wskazać jedną grupę kupujących, które będzie w tym roku dominować na rynku nieruchomości. Z ankiety wynika, że 47 proc. nabywców, to rodziny z dziećmi, przy czym zdecydowana większość tej grupy przystępuje do transakcji z nieco starszym dzieckiem – w wieku powyżej 7 lat.
Połowa kupujących jest w związkach małżeńskich, 20 proc. żyje w związkach nieformalnych. Taki sam odsetek grupy badanych uważa, że przyjaciele są ważniejsi niż rodzina, a co trzeci potencjalny kupujący stwierdza, że małżeństwo jest obecnie przestarzałą instytucją.
46 proc. kupujących posiada psa, a 38 proc. kota. Często posiadamy w domu więcej niż jednego zwierzaka. 67 proc. kupujących uważa swoje zwierzęta za członków rodziny i przestrzeń nowej nieruchomości musi być przyjazna również dla nich.