Polski
Znajdujesz się tutaj:   Ekonomia Społeczna, Lubelski Portal Ekonomii Społecznej » Aktualności » Jakie problemy mogą spotkać młode organizacje pozarządowe?
Ekonomia Społeczna, Lubelski Portal Ekonomii Społecznej Ekonomia Społeczna, Lubelski Portal Ekonomii Społecznej

Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny

20-325 Lublin, ul. Józefa Franczaka "Lalka" 43
tel. (81) 710 19 00  fax (81) 710 19 01
e-mail: biuro@fundacja.lublin.pl

www.fundacja.lublin.pl

Newsletter
Wpisz adres e-mail...

Jakie problemy mogą spotkać młode organizacje pozarządowe?

2016-09-06

Na początku swojej kariery każda organizacja NGO miewa problemy. Najczęściej nie wiadomo skąd zbierać fundusze, jak znaleźć stałych darczyńców czy pozyskiwać wolontariuszy. Dzisiaj przedstawimy wam 5 najpopularniejszych problemów młodych organizacji pozarządowych wraz z radami, jak je rozwiązać.

Na początku, kiedy w naszych głowach rodzi się pomysł, żeby zrobić coś dobrego dla innych, każdego ogarnia wielki entuzjazm i mamy nieopisaną chęć do działania. Ale kiedy przychodzi do realizacji naszego pomysłu, pojawiają się problemy. Niektóre duże, inne mniejsze. Nie możemy wtedy się poddać i położyć całego projektu, tylko szukać jak najlepszego rozwiązania.

Oto problemy, jakie najczęściej spotykają organizacje pozarządowe:

1. Nie wiemy kogo lub co ma wspierać nasza organizacja.

Choć jest to podstawowa kwestia, często zdarza się tak, że nie mamy wiedzy o tym komu chcemy pomagać. Zakładając organizację, za bardzo skupiamy się na ogółach i tym samym źle tworzymy jej statut. Za wcześnie stawiamy sobie cele, które mogą okazać się dla nas za trudne. Wiele razy dzieje się tak, że mamy złudne pojęcie o grupie, której chcemy pomagać. Wydaje nam się, że żyjemy wśród nich i znamy ich potrzeby, ale czasami leżą one głębiej i nasze działanie nie jest wystarczające.

Pojawia się pytanie: jak poznać grupę naszych odbiorców? Możemy przeprowadzić badanie wśród naszej grupy docelowej i określić jakiej pomocy potrzebują. Jeśli nie mamy na nie pieniędzy, skorzystajmy z badań, które już przeprowadzono. Można je znaleźć w takich ośrodkach jak CBOS, OBOP, dane lokalne urzędów pracy, regionalne/krajowe strategie rozwoju, dane GUS, lokalne analizy, badania Stowarzyszenia Klon/Jawor i wiele innych. Wystarczy dobrze poszukać.

Ważne jest także zbadanie grupy w terenie. To już możemy zrobić sami. Najlepiej jest osobiście poznać ludzi którym chcemy pomagać i zapoznać się z ich problemami podczas rozmowy twarzą w twarz.

2. Rozproszona decyzyjność.

Często jest tak, że w organizacjach, które dopiero powstały mamy wielu członków zarządu i wszystkie decyzje chcemy uchwalać wspólnie. Staramy się podejmować je za pomocą konsensusu i jednogłośnej zgody. Jest to rozwiązanie, które każdy chce osiągnąć, chociaż w praktyce niestety nie jest ono możliwe. Osoby zarządzające fundacją muszą być bardziej reprezentacyjne niż te zajmujące się organizacją działań.

Dzisiejszy świat narzuca nam zawrotne tempo pracy i decyzje podejmowane przez zarząd muszą być szybkie. Nie możemy pozwolić sobie na oczekiwanie wszystkich pracowników organizacji, aby podjąć jakąś decyzję lub osiągnąć całkowitą zgodę. Dlatego im mniej osób w zarządzie, tym lepiej.

Jak to rozwiązać? Po pierwsze ustalcie między sobą, jakie decyzje musicie podejmować wszyscy razem, a jakie mogą być podejmowane przez wyznaczone osoby. Oddzielcie ludzi, którzy maja reprezentować organizację na zewnątrz od tych, którzy odpowiedzialni są za jej organizację.

 3. Nikt nie chce z nami współpracować.

Polska jest krajem, gdzie istnieje kilkadziesiąt tysięcy organizacji pozarządowych i ta liczba stale się powiększa. Jak zatem zdobyć uwagę darczyńców? Pamiętajmy, że zbudowanie marki organizacji jest bardzo żmudnym i długotrwałym procesem. Najważniejsze to mieć do niego cierpliwość, a na pewno z czasem zaczniemy być zauważani. Sam szczytny cel naszego działania nie gwarantuje nam darczyńców. Musimy się zastanowić, gdzie mogą nas oni zauważyć i na jakiej płaszczyźnie najlepiej do nich dotrzeć.

Przy dzisiejszym rozwoju mediów społecznościowych i internetu nie jest to już takie trudne. Wystarczy włożyć w to trochę pracy. Prowadźmy ciągle uaktualniany fanpage na Facebooku (ale prowadźmy go z głową, nie zaśmiecajmy go postami niezwiązanymi z naszą fundacją, niech będą one rzeczowe). Dbajmy o naszą stronę internetową. Publikujmy raporty i sprawozdania z naszych działań. Ludzie lubią wiedzieć na co dają pieniądze.

Zbierajmy opinie innych na nasz temat i chwalmy się nimi w internecie. Umieszczajmy ankiety na naszej stronie, dzięki którym darczyńcy mogą wydawać o nas opinie. Kiedy je dostaniemy, będziemy wiedzieli co robimy dobrze, a nad czym jeszcze musimy popracować.

Warto jest również dokumentować każde nasze działanie. Róbmy zdjęcia z każdego projektu lub warsztatów i udostępniajmy je na ogólnym forum. Ludzie lubią wiedzieć co dzieje się w naszej organizacji i jak podchodzimy do różnych działań.

4. Zarząd, który się nie angażuje.

Często zdarza się tak, że osoby decyzyjne w małym stopniu angażują się w pracę organizacji. Co robić jeśli zarząd nie wspiera nas w dostatecznym stopniu? Jest na to parę możliwości:

  • Ustalajmy kadencyjność zarządu i rozliczajmy jego członków z tego co zrobili lub nie.
  • Umieśćcie w statucie obowiązki zarządu. Zawsze lepiej jest powoływać się na słowo pisane.
  • Jeżeli zarząd ma pełnić funkcje operacyjne, musimy włączyć w niego też takie osoby, które mogą się w nie realnie zaangażować. Pomyślmy, żeby przenieść osoby, które zajmują się tylko zarządzaniem do rady organizacji, a w zarządzie przemieszać tych co realnie działają z tymi co mają głowę do reprezentowania fundacji na zewnątrz.

5. Nie wiadomo skąd pozyskiwać środki.

Jest to problem wszystkich organizacji, chyba bez wyjątku. Temat jest bardzo rozległy, ale uda nam się go w skrócie omówić. Na pewno warto zainwestować w szkolenia z fundraisingu. Jest to sztuka, której trzeba się nauczyć, żeby ją efektownie wykorzystywać. Szukajmy współpracy z lokalnymi firmami, ale nie bójmy się również tych większych. Pamiętajmy, że na fundraisingu korzystają obie strony.

Zawsze jednak lepiej zastanowić się skąd będziemy pobierali środki, przed założeniem organizacji. Dzięki temu nie spotka nas rozczarowanie. Musimy sobie odpowiedzieć wtedy na parę pytań:

W jaki sposób pozyskują środki inne organizacje zajmujące się tym samym co my?

  • Gdzie szukać partnerów, z którymi możemy współpracować?
  • Co nasza fundacja może dać darczyńcy w zamian za współpracę?
  • Jak zainwestować pozyskane środki, żeby przyniosły zysk?

To tylko przykładowe pytania, ale mogą one pomóc w zdobywaniu odpowiednich środków.

Więcej informacji na stronie: www.technologie.ngo.pl/wiadomosc/1987327.html oraz www.technologie.ngo.pl/wiadomosc/1987329.html

© Ekonomia Społeczna, Lubelski Portal Ekonomii Społecznej - 2012. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Freeline. Licznik odwiedzin: 17350